How To Thursday: Laga Krossat Smink

Innan jag lärde mig att man kunde laga krossat smink trodde jag att ett krossat rouge, var ett krossat rouge. Men så är det alltså inte! I detta inlägg kommer du få lära dig hur man lagar krossat smink eller med samma metod pressar en lös ögonskugga.



Om du ska laga ett puder, börja med att krossa allt med en sked.
Annars kommer den lätt att gå sönder igen
(Jag pressar Tan pigment från MAC)

Du behöver:
Isopropylalkohol (finns att köpa på apoteket 53kr/100ml), Tandpetare eller annat att röra med


Jag har hällt över min i en sprayflaska, för jag använder min som borstrengöring också


Be här små verktygen från Muji är väldigt bra att ha.


Droppa i några droppar isopropylakohol (här är pipetten bra) och rör runt med tandpetaren


Låt torka (utan något lock på!), exempelvis över natten


Nu till själva pressningen: tag en tygbit över en enkrona (om det är något större du ska pressa,
ta något annat hårt och vira in)


Pressa! Jag pressade min skugga i en burk, men om du vill pressa skuggan i en
tom metallpanna är det ännu bättre att läggaen bok över den inlinade enkronan och låta den
pressas i någon timma.

Se verkligen till att skuggan inte fortfarande är fuktig när du pressar.
Annars fastnar det i tygbiten och du har inte lika mycket kvar (been there done that)

Lycka till!

#1 - - Carina (TotalBeauty):

Smart :)

#2 - - mima:

Vad bra! Tack för tipset! Dessutom inte så dyr investering den där isopropylalkoholen :)

Svar: Varsågod :) Absolut inte!
Omygloss