Epilering

De senaste månaderna har jag lagt rakhyveln åt sidan och låtit en epilator ta bort håren på benen istället. Är det smärtsamt? Ja. Är det värt det? Ja. Jag hatar stubb. Det är obekvämt och omysigt. Dessutom tycker jag att den nyrakade känslan bara varar i 1-2 dagar när man använder rakhyvel vilket är nada för besväret. Ännu kortare vad gäller bikinilinjen. 
 
Jag ska inte ljuga - epilering gör ont. Men precis som de säger så vänjer man sig, åtminstone lite grann. Jag har i och för sig bara hållt på några månader, så jag kan tänka mig att smärtan kan minska ytterligare. Det onda övervägs dock av att hårstråna växer ut lena och dessutom behövs epilering inte göras lika ofta som rakning. Jag gör det med 1-2 veckors mellanrum men vissa klarar 3-4 veckor. Det beror väl lite på hur kräsen man är på att ha håriga ben/bikinilinje/annat eller inte. 
 
 
Epilatorn jag använder vet jag inte helt vad den kostar men jag köpte den för 500kr begagnat (endast använd en gång). Jag tycker att den fungerar riktigt bra, men det finns sådana som är sladdlösa och går att använda både vått och torrt om man är beredd att betala lite mer. 
 
 
Efter epilering är hårsäckarna lite ömma, därför är det bra att smörja med aloe vera för att kyla och läka. 
#1 - - Beautybylinda:

Värt att tänka på när man kör med silkepil är att det samlas en väldans massa bakterier i själva munstycket med alla små pincetter. Det kan vara svårt att få rent och efter ett tag kan man bli mer irriterad och kanske till och med få inflammationer i de öppna hårsäckarna. Hårsäckarna är öppna 24 timmar efter vaxning eller epilering. Jag kör själv med en när jag inte orkar vaxa, det jag gör är att se till att borsta rent den från så mycket hår som möjligt och så har jag ytdesinfektion, 70 % finns på apoteket men tror man måste fråga efter den. Eller isopropyl alkohol funkar också, att spraya på så man dödar så många bakterier som möjligt :)
Litet tips bara :)

Svar: Ah, tack för tipset! Jag dammsuger min efter varje användning (vill ändå dammsuga upp allt hår), tror du det samlas bakterier ändå?
Omygloss

#2 - - Beautybylinda:

Det funkar nog lika bra som att borsta men man får ju inte bort bakterierna så hade nog spritat med något ändå :)

Svar: Tack! Kom precis på att jag har isopropylalkohol som jag brukar laga krossade skuggor med i en liten sprayflaska. Borde fungerar utmärkt för det här ändamålet!
Omygloss