The Oil Cleansing Method

Jag är en riktig sucker för allt jag tror gör min hud bättre, gärna innehållande så naturliga ingredienser som möjligt. Det senaste jag (och många andra) snurrat in mig på är OCM (Oil Cleansing Method).

Första kontakten med OCM fick jag genom juneabstracts. En skönhetsblogg som drivs av Julia som skriver mycket om naturlig skönhetsvård. Hon har inspirerat mig mycket vad det gäller att välja bra produkter.
Metoden går ut på att använda massera in olja i huden för att avlägsna fett som satt sig i porerna (lika löser lika serni). När man masserat in oljan ett tag ska man blöta ner en liten handduk i hett vatten. Man ska sedan vrida ur handduken och lägga den över ansiktet så att ångan öppnar porerna så att man får en riktigt djup rengöring. Jag har läst mycket om OCM på olika forum och bloggar det senaste och det är många som skriver att de blivit av med sina hudproblem efter att ha börjat med den här metoden!

Oljan man rengör ansiktet av består av en blandning av två oljor, en rengörande och en återfuktande. Den rengörande består av ricinolja (används främst som laxeringsmedel annars), och den återfuktande verkar kunna bestå av vegetabilisk olja av valfritt slag. De som främst rekommenderas är solrosolja eller olivolja. Oljorna ska helst vara kallpressade!


Blandningen ser olika beroende på vilken hudtyp man har. Blandningen behöver absolut inte se ut som nedan men är en bra start att börja med.

Fet hy: 30% Ricinolja, 70% Solrosolja
Normal hy: 20% Ricinolja, 80% Solrosolja
Torr hy: 10% Ricinolja, 90% Solrosolja

OCM ska inte användas alltför ofta eftersom ricinoljan kan verka för uttorkande. Det verkar väldigt olika hur ofta folk gör det här. Det är allt från en gång i veckan till varje kväll. Den ska till och med gå att ta bort mascara med, men rekommenderas absolut inte att användas som mascara-remover varje kväll, eftersom huden runt ögonen är mycket tunnare och lättare torkas ut.

Jag är otroligt pepp att börja prova den här metoden! Jag beställde ricinolja igårkväll, och tänkte låta min återfuktande olja vara olivolja (för det har jag redan hemma). Jag beställde även en mandelolja att smörja in mig med efter OCM. Jag beställde oljorna på bodystore för 40 resp. 69kr styck. Bodystore har jättebra priser på hälsokostprodukter + studentrabatt!

Det som suger med att börja med något nytt vad det gäller hudvård är att det alltid tar tid innan man ser något resultat. Det kan bli värre innan det blir bättre, men tålamod räcker länge! Har du provat OCM? Vad tyckte du om det?
#1 - - Kashaya:

Aldrig testat. Däremot så är olja som ögonmakeup remover en nödlösning som jag använt mig av när jag haft slut på remover. Fungerar extremt bra och brukar funka med vilken olja som helst, har själv testat matolja och olivolja.

#2 - - Helena:

Är sugen på att testa OCM jag med. Har en kompis som är helt såld på det. Men som jag förstår så bör man bara göra det någon gång i veckan. Vad gör man dem andra dagarna för att ta bort sminket? Sin vanliga hudvårdsrutin?

#3 - - Omygloss:

Helena: Jag tänkte börja med 2-3 dagar i veckan och se hur det känns. De andra dagarna använder man sig av sin vanliga hudvårdsrutin (men bör dock se över vad man använder, så att det inte är alltför uttorkande produkter).

Jag tänkte då använda mig av min vanliga rengöring, men smörja in mig med mandelolja som när jag gör ocm.

#4 - - June:

Sv: Spännande! Hoppas det går bra :) Du verkar ordentligt påläst så jag håller tummarna! Tack för länken :)

#5 - - Emma:

Ocm funkar inte för mig :(