Test av Primers: Too Faced, Lumene, Make Up Store, MAC, TiKei

Jag har extremt oljiga ögonlock och därför är en bra ögonprimer ett måste i min sminkväska. I det här inlägget testar jag alla primers jag har hemma både på ökande av skuggans itensitet och hållbarhet.

I testet använde jag mig av ögonskuggan Shantung från ID Bare Minerals. De primers som är med i testet ser ni på bilden nedan.


Too Faced Shadow Incurance, Lumene Eyeshadow Primer, Make Up Store Eyeprimer Clear,
MAC Paint Pot "Fresco Rose", TiKei Mineral Primer


Utan blixt: Ingen primer, Too Faced, Lumene, Make Up Store, MAC, TiKei


Med blixt: Ingen primer, Too Faced, Lumene, Make Up Store, MAC, TiKei

Enligt bilderna tycker jag det är Too Faced som gör skuggan mest intensiv. MACs Paint Pot är snäppet efter men ger förutom bra intensivitet en väldigt vacker ton till skuggan. Lumene och MUS är ungefär samma kvalité. TiKei var förvånandsvärt kass, till och med sämre än ingen primer alls!


Efter att ha suddat en stund med hushållspapper. Ingen primer, Too Faced, Lumene, Make Up Store, MAC, TiKei

Här visade det sig att Too Faced och MAC var helt klart bäst. TiKei har nästan försvunnit helt och det visar sig också att Lumene är ett bättre val än Make Up Store.



Egen erfarenhet: Det som gör att jag tycker så mycket om MAC Paint Pots är att de finns i så många olika färger (jag har själv fyra olika). Beroende på vilken sminkning man vill göra kan dessa ge en väldigt vacker ton till sminkningen. Dessutom går dessa att användas själva som krämögonskuggor vilket ger 2 flugor i en smäll!

Too Faced gör att sminket håller sig väldigt bra. En kväll hade jag ingen möjlighet att ta bort sminket efter en utekväll och när jag vaknade morgonen efter såg sminket fortfarande lika bra ut! Så det här är helt klart en toppenprimer!

Lumene är ett mycket bra budgetalternativ som också sitter bra på plats. Den har väldigt skön konsistens!

Make Up Store har jag faktiskt aldrig gillat när jag använt den. Den är skön att använda under ögonen som en primer för concealern, men som ögonskuggsprimer är den rätt kass. Den gör inte att min skugga sitter bättre på plats iaf!

TiKei har jag aldrig använt som ögonskuggsbas innan idag, men den svek ordentligt! Som tur var går den att använda som matt puder, så det kommer jag göra istället.

Ordningen på primers där 1 är vinnaren och 5 är förloraren.
#1 - - Awesome Chemistry:

Jag älskar också Paint Pots! Trots att jag gillar UDPP så blir det för det mesta att jag tar Painterly eftersom jag får så fin grund av den och skuggorna blir så lätta att blenda.

#2 - - Michan- Beauty by M:

Jag har inte testat varken Mac eller Toofaced, så dom kan jag inte uttala mig om. Men Lumene har varit min favorit länge nu :)

Men man har nog olika ögonlock och behov med en primer,så jag tror att en primer kan funka jättebra för någon,men jättedåligt för någon annan :)

Jag gillar heller inte MUS, däremot gillar jag deras high tech lighters. Skuggorna sitter som sten! :)

#3 - - Joss:

Tikeis primer är ju till för ansiktet iofs :)

Jag brukar använda antingen den eller Lumenes matt blabla någonting till ansiktet och tycker dom är bra båda två. :) Till ögonskuggor använder jag MUS high-tech lighter eller Estee Lauder double wear

stay-in-place eyeshadow base (världens längsta namn?) och dom funkar typ likabra med. Förutom att HTL är skimmrig och den andra matt, och att det är mer produkt i HTL så den är bra mycket mer prisvärd.. :)

#4 - - Omygloss:

Joss: Jo men det står på hemsidan att den går att användas som bas till ögonskuggor också, så jag ville testa hur den funkade!

#5 - - Joss:

Gör det?! Då har jag missat det, sorry! :)

Håller dock med om att den inte alls funkar som det, haha.