Tre tips till en snygg bränna

Jag vet att en solkysst hy inte är för alla. Kan du undvika solen är det helt klart bäst, men jag kan bara inte. Jag älskar solen, och jag älskar att vara brun. Eftersom jag misslyckades totalt med att följa alla regler om att sola försiktigt igår och kom hem röd som en kräfta tänkte jag påminna mig själv och ge er tips om hur man får en snygg solbränna.
 
1. Skrubba
Att skrubba bort döda hudceller gör att brännan håller längre, och det är absolut inget blaha. Förra året startade jag min semester med en vecka i Turkiet med min farmor. Första dagen vi var där var vi på Hamam (turkiskt spa) där de rent ut sagt skrubbar skiten ur en. I princip resten av sommaren jobbade jag, men ändå tyckte jag att jag hade en fräsch färg resten av sommaren. En bra grund gör allt!
 
En skrubb jag älskar är Verbena Body Salt Scrub från L'Occitane. Den ger verkligen en ordentlig skrubb, och luktar helt otroligt gott. Tack vare oljorna behöver man inte smörja in sig efter duschen heller. 348kr/400g går den loss på. Har man en lite tajtare budget tycker jag att socker blandat med olivolja är det näst bästa alternativet.
 
 
2. Skydda
Man får faktiskt färg fastän man använder solskyddfaktor. Att solhetsa ger sällan en färg som håller speciellt länge, och vi vet alla att det ger högre risk för cancer. När jag solar har jag alltid spf15 på kroppen och spf30 i ansiktet. Var inte rädd att gå ännu högre om du har känsligare hud.
 
Bioline Sundefence High Protection Face Cream spf30, 325kr hos hudoteket.se
 
3. Återfukta
För att få färgen att hålla så länge som möjligt krävs bra med återfuktning. Aloe vera är din bästa vän. Jag gillar även fetare krämer, som body butters eller nästan ännu hellre oljor. Rapsolja fungerar perfekt och är billigt!
 
Rapsodine Ekoraps Body Oil, 249kr/100ml hos rapsodine.se